Algemene mobilisatie voor de verkeersveiligheid

De afgelopen weken zijn er in onze gemeente enkele zeer ernstige verkeersongevallen gebeurd. Deze ongevallen hebben dan ook zeer veel emoties opgewekt onder de bevolking. De inwoners hebben daarbij opnieuw hun ongerustheid laten blijken over de verkeersveiligheid in hun wijken.

Het einde van 2017 en het begin van 2018 werden ontsierd door ernstige verkeersongevallen. Op de Haachtsesteenweg liet een jonge journaliste het leven. Deze ongevallen hebben veel emoties losgeweekt in de gemeente. De pers en de sociale netwerken ontstaken in woede. De burgers lieten hun stem horen (vooral via een petitie) en vroegen het stadsbestuur om maatregelen.

Op 17 januari organiseerde het stadsbestuur een vergadering over dit thema. Meer dan 100 personen waren daarbij aanwezig. Ze konden hun gevoelens uiten, hun ervaringen delen, discussiëren en hun onvrede uitdrukken. Er werden ook ideeën en nauwkeurig uitgewerkte en constructieve voorstellen naar voren gebracht.

réunion 17 janvier

De inwoners van Schaarbeek drukken zeer duidelijk hun ongerustheid uit. Zij willen vooral precieze en effectieve acties. Ze willen dat er inspanningen worden geleverd die tot tastbare resultaten leiden. De onderzoeken die gevoerd worden over het onveiligheidsgevoel tonen voortdurend aan dat de verkeersveiligheid de prioriteit is van de Schaarbekenaren in hun wijken. De inwoners klagen vooral overdreven snelheid aan, gevaarlijk rijgedrag, straatraces, hinderlijk en gevaarlijk parkeren... En ze hebben op alle vlakken gelijk. We hebben inderdaad vastgesteld dat het individuele gedrag de hoofdoorzaak was van het ongeval. We moeten naar de burgers luisteren en handelen volgens wat we vaststellen.

Een dagelijkese betrokkenheid

De Politiezone heeft besloten om de koe bij de hoorns te vatten, en prioriteit te geven aan de verkeersveiligheid. Dit betekent:

  1. Overal het strategisch circulatieplan 2016-2019 uitrollen.
  2. De ploegen versterken die vandaag onderbemand zijn. Personeel aanwerven en de patrouilles dynamischer maken. Zij zijn de laatste jaren soms wat van hun doel afgeweken door maatregelen inzake het terreurdreigingsniveau 3.
  3. Technische middelen versterken. Investeren.

Het Zonale veiligheidsplan 2014-2019 ziet de verkeersveiligheid als prioriteit. Er zijn drie essentiële pijlers:

  1. De strijd aangaan met agressief rijgedrag.
  2. Gewonden voorkomen door aandacht te besteden aan te snel rijden, het dragen van de veiligheidsgordel en het gebruik van de gsm.
  3. Gevaarlijk en wildparkeren.
voitre et feu

Dit strategisch plan maakt deel uit van de verlenging van het nationale veiligheidsplan en beantwoordt aan de verschillende doelstellingen die daarin worden vastgelegd inzake de verkeersveiligheid. Ook het Gewest heeft zijn Globale Plan voor Veiligheid en Preventie 2017-2020 gepubliceerd, een plan dat elke politiezone moet implementeren in een zonaal veiligheidsplan. Mobiliteit en verkeersveiligheid staan daarin bij de 10 prioriteiten.

Van preventie tot repressie

Ondanks het personeelstekort zijn wij dagelijks begaan met de verkeersveiligheid. Wij besteden enorm veel middelen aan deze acties. Het interventieveld is heel groot, van preventielessen op school tot pure eenvoudige repressie door alle controles die we doen. Het aantal uitgevoerde acties en de cijfers inzake verkeersveiligheid kunnen daarvan getuigen. Toch is dit nog niet genoeg, en zullen we onze inspanningen in 2018 moeten volhouden en uitbreiden.

In 2017 werden er 242 controleacties georganiseerd met mobiele radars. 45% daarvan vond plaats in onze zones 30. Er werden 5 090 035 voertuigen op snelheid gecontroleerd met mobiele en vaste radars. Alleen al in december 2017 controleerden we de snelheid van 368 679 voertuigen. 11 162 daarvan werden gecontroleerd door mobiele radars (waarvan bijna 50% tijdens acties in onze zones 30) en er werden 619 pv’s opgesteld.

In 2017 werden er meer dan 54 000 verkeersinbreuken vastgesteld. Meer dan 10 000 personen moesten tijdens een alcoholcontrole een ademtest afleggen. Voor het hele jaar 2017 werden er 202 verkeersacties gehouden, dus bijna 1 per 2 dagen.

Meer technische middelen

In 2017 werden er ongeveer 6 300 boetes/pv’s opgesteld wegens agressief rijgedrag. Op kleine schaal werden er ook talrijke acties gehouden waarin de verkeersteams bovenop hun dagelijkse interventies in het terrein, gedurende 15 tot 30 minuten kleinschalige verkeerscontroles deden.

Om deze controles te versterken, zullen ook de technische middelen moeten worden uitgebreid.

In dit kader werd er tijdens de Gemeenteraad van december beslist om een bijkomend bedrag van 100 000 euro uit te trekken om de uitrusting voor repressieve en preventieve radars te vergroten. Er werd ook beslist om een nieuwe gewestelijke subsidie van € 171 400 toe te kennen in 2018, die zal worden gespendeerd aan verkeersveiligheid.

Het Gewest heeft ook een groot cameraplan aangekondigd, om de verkeersveiligheid, snelheidsovertredingen enz. te controleren. In dit plan is er ook een administratief behandelingscentrum voor pv’s voorzien. Wij kijken dus uit naar de plaatsing van deze camera’s en de efficiënte behandeling van de dossiers.

Radar