Heraanleg Princes Elisabethlaan

De MIVB voorziet de vernieuwing van de tramsporen van lijn 92 wegens hun staat van vergevorderde slijtage over het geheel van de Prinses Elisabethlaan. Dankzij dit project voor het onderhoud en de beveiliging van de infrastructuur kan het wegprofiel compleet herzien worden en opent dit de mogelijkheid om de herinrichting van de openbare ruimte van gevel tot gevel uit te denken.

Waarom dit project?

De Prinses Elisabethlaan is een waar knelpunt voor het bus- en tramverkeer. De infrastructuur voor de haltes is ongeschikt en voldoet niet aan de huidige normen. Ondanks het erfgoedkarakter van de laan, is de huidige invulling van de openbare ruimte bovendien onaantrekkelijk of bevorderlijk voor actieve verplaatsingen of voor het rondkuierende publiek. Desondanks is de laan een emblematische as van de gemeente.

In maart 2021 heeft de MIVB een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend. Er wordt binnenkort een openbaar onderzoek georganiseerd.

Betere voorzieningen

De heraanleg heeft als doel de Prinses Elisabethlaan haar patrimoniale allure en gezellig karakter terug te geven, waar de burgers kunnen wandelen en zich gemakkelijk kunnen verplaatsen dankzij verschillende voorstellen tot herinrichting:

  • De vergroening van de laan door:
    • Aanplanting van 29 bomen: 4 gevarieerde soorten om de biodiversiteit in de stad te bevorderen
    • Landschappelijk drasland (= ondiepe en brede groene boomperken) om het regenwater op te vangen
  • Nieuw straatmeubilair
  • 65 fietsbeugels en 4 fietsboxen
  • Gebruik van uniforme en edele materialen waaronder natuursteen

Evolutie van de parkeermogelijkheden

Door de herinrichting van de parkeeropties langs de laan worden er 64 parkeerplaatsen behouden waarvan 2 voor personen met beperkte mobiliteit en 2 leveringszones. Om de verloren plaatsen grotendeels te compenseren, worden er nieuwe plaatsen voorzien voor de inwoners, buiten de openbare weg. Zo hebben de gemeente Schaarbeek, Parking Brussels en externe partners reeds overeenkomsten gesloten om concrete en uitvoerbare acties voor te stellen na de werken op de laan.