Laadpalen

Stilaan duiken er steeds meer elektrische voertuigen in het straatbeeld op. Om die belangrijke verschuiving in goede banen te leiden, ontwikkelde het Gewest in samenwerking met de Brusselse gemeenten een strategie waarbij laadpalen in de openbare ruimte worden geïnstalleerd.

 

Dat netwerk wordt in drie fases uitgebouwd.

Fase 1: installatie op strategische locaties

Tijdens die eerste fase worden er vooral laadpalen geïnstalleerd in de buurt van strategische locaties. De 6 laadstations die het basisnetwerk in Schaarbeek vormen, zijn:

  • laadstation Duployé (Paul Deschanellaan 3);
  • laadstation Terdelt (Terdeltplein 7);
  • laadstation Colignon (Colignonplein);
  • laadstation Dailly (Daillyplein 3);
  • laadstation Meiser (Meiserlein 8);
  • laadstation 'Heilige Familie' (Huart Hamoirlaan 149-151).

Fase 2 'Laadpalen in het spoor van elektrische voertuigen'

In die tweede fase worden laadpalen geïnstalleerd in functie van de vraag. Er komen vooral laadpalen op locaties die zijn voorgesteld door gebruikers van elektrische voertuigen die niet op hun eigen privéterrein kunnen herladen.

Het Gewest bepaalde onderstaande selectiecriteria, die ook door concessiehouder PitPoint (verantwoordelijk voor de laadpalen) werden onderschreven:

  • 100 % elektrisch voertuig;
  • geen privégarage;
  • geen laadpaal in de buurt (250 meter) óf laadpaal aanwezig, maar gebruiksfrequentie voldoende om de installatie van een tweede laadpaal te rechtvaardigen;
  • indien er een elektriciteitsaansluiting (400 volt) op minder dan 250 meter voorhanden is: installatie op die locatie;

De gemeente gaat de technische haalbaarheid na qua wegbeheer en met het oog op de geografische coherentie van het netwerk.

 

In Schaarbeek werden er op vraag van buurtbewoners laadpalen geïnstalleerd in:

  • laadstation Devreese (Devreesestraat 51);
  • laadstation Lacomblé (Lacomblélaan 59);
  • laadstation Prinses Elisabeth (Prinses Elisabethplein 11);
  • laadstation Sint-Servaas (Louis Bertrandlaan 10);
  • laadstation Voltaire (Voltairelaan 179-181) ;
  • laadstation Latinis (Freesiadreef 22-24);
  • laadstation Plasky (Eugène Plaskysquare);
  • laadstation Diamant (Kerselarenlaan 15);
  • laadstation Meiser II (Leuvensesteenweg 576);
  • laadstation de Jamblinne de Meux (de Jamblinne de Meuxplein 24).

Fase 3 'Laadpalen in het spoor van laadpalen'

In die derde fase worden vooral laadpalen geïnstalleerd op locaties waar de door het netwerk verzamelde gegevens wijzen op een gebrek aan laadpalen.

 

Wie mag parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen?

In een 'elektrische laadzone' mogen elektrische voertuigen tijden het opladen gratis worden geparkeerd.

Gebruikers van een voertuig zonder elektrische motor én gebruikers van elektrische voertuigen die niet aan het laden zijn, moeten een forfaitaire vergoeding van 50 euro per parkeerbeurt betalen.

Een 'elektrische laadzone' wordt aangeduid met behulp van:

  • een bord van het type 'E9a', dat het parkeren reglementeert:
  • een bijkomend bord 'parkeren voorbehouden aan elektrische voertuigen';
  • een bijkomend bord 'behoudens inpluggen en aansluiten: 50/4.30 uur'.

Laadpalen op private locaties

Het openbaar netwerk wordt aangevuld met laadpalen op private of openbare parkings. Dat is bijvoorbeeld het geval met de laadpaal op de parking van Delhaize Chazal.


 

    Info en nuttige links:

    Dienst MOB?

    Het PitPoint-netwerk bekijken en een laadpaal aanvragen:

     

    Interactieve kaart 1030:

    Zoeken naar laadpalen voor elektrische voertuigen elders in de wereld