Missies/competenties
De Dienst Energie laat elke Schaarbekenaar die het moeilijk heeft om zijn energie- en/of waterfacturen te betalen toe een duurzame toegang tot verwarming, elektriciteit en water te behouden in een globaal sociaal perspectief dat tot doel heeft de aanvragers een leven in overeenstemming met de menselijke waardigheid te garanderen.
- Door middel van administratieve hulp en advies (begrijpen van de facturen of de afrekeningen, uitleg over de procedures en sociale maatregelen, advies om van leverancier te veranderen, doorverwijzing,…).
- Door het onderhandelen van afbetalingsplannen.
- Door het openen van rechten (sociaal tarief, beschermde afnemers).
- Door gedeeltelijke tenlasteneming van eventuele onbetaalde bedragen en/of tussentijdse facturen op basis van een sociaal onderzoek.
- Via begeleiding bij het beheer van hun verbruik.
De huidige gezondheidssituatie schrijft echter enkele aanpassingen voor zodat de continuïteit van de dienstverlening verzekerd kan worden.
De Energiedienst werkt ook per e-mail en telefoon om urgenties zoals energieafsluitingen of dreigingen van afsluitingen te behandelen. De thuisbegeleiding en collectieve workshops zijn opgeschort.
Telefoon
02/435 50 30